Bloggers met reclame-inkomsten

Vandaag staat in De Standaard te lezen dat blogger Bruno Lowagie door de Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) “verplicht wordt” zefstandige te worden. Hij verdient een klein centje bij met de reclame-advertenties (Google ads) die hij op z’n blog gezet heeft. Die advertenties heeft hij netjes aangegeven bij de belastingen. Maar volgens de RSVZ moet Bruno ook in bijberoep.
De redenering kan ik wel volgen, maar er is ook een andere kant aan deze zaak. Bruno Lowagie heeft iText ontwikkeld, een programma om pdf-bestanden te maken. Het programma wordt onder meer gebruikt door Google en is gratis (open source).
Bruno verdient er met andere woorden niets aan.
In het artikel verklaart hij dan ook laconiek dat hij zal beginnen met het programma commerciëel aan te bieden (ook aan de overheid) als hij in bijberoep moet. Dat vind ik wel grappig.

Conclusie:
Wie op zijn website een centje wil bijverdienen met advertenties: bezint eer ge begint.
Misschien is het sop de kool niet waard. Zelfstandige in bijberoep worden kost ook geld.

Alice en Irène interviewden Bruno Lowagie ooit op Barcamp Brussels. Luister naar de podcast