Doorklikken

Gisteren ging het op Terzake over het niet oprichten van het digitale cultuurkanaal van de VRT.
In een korte reportage werd getoond wat er dan wel zou gedaan worden om de kijker meer cultuur te brengen.
De digitale kijker zou kunnen doorklikken.

En dat werd gedemonstreerd met dit voorbeeldje:

Op tv wordt in het kader van het Filmfestival, waar hommage gebracht wordt aan regisseur Stanley Kubrick, “The Shining” getoond. De digitale kijker ziet terwijl hij of zij naar de film kijkt een aantal “achtergrondlinks” waarop kan worden doorgeklikt naar beeldfragmenten die te maken hebben met de film of de regisseur.
Zo kan je onder andere de beelden oproepen van Jan Leyers die op het Filmfestival in Gent geïnterviewd wordt en iets zegt over hoe belangrijk filmmuziek is.

Kijk, als ik een film bekijk van het kaliber van The Shining, die van begin tot einde razend spannend is, wil ik in geen geval doorklikken om de mening van Jan Leyers over filmmuziek te horen.
Is dat nu iets om mee uit te pakken?
Waarom zou ik überhaupt willen wegklikken van mijn film om achtergrondinformatie te bekijken en dan een stuk van het filmverhaal te missen?

Ik ben ervan overtuigd dat dit voorbeeldje een beetje ongelukkig gekozen was en dat het doorkliksysteem heel wat leuke voordelen biedt. Een goeie zoekfunctie kan ervoor zorgen dat je je uren voor de tv zelf kan organiseren en dat je de fragmenten die je wil zien zelf bij elkaar kan klikken.
Maar laten we hopen dat het intikken van “Stanley Kubrick” als zoekwoord je verder leidt dan een Rode-Loper-interview met Jan Leyers.