Google schermt sleutelwoorden af

Google gaat zijn gebruikers “beter beschermen” en werkt daarom in versneld tempo aan het versleutelen van alle zoekbewerkingen in zijn zoekmachine. Een ramp voor iedereen die aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) doet op basis van sleutelwoorden, want het zal niet meer mogelijk zijn te zien op welk sleutelwoord een bezoeker van je website gezocht heeft in Google.

Versleutelen van de zoekopdrachten

Concreet betekent dit dat als je iets opzoek in Google je dit via een beveiligde verbinding zal doen (een SSL-verbinding, gekenmerkt door https:// in plaats van http://). Zo’n SSL-verbinding is vergelijkbaar met de verbinding die je gebruikt als je inlogt in je pc-banking acocunt of betaalt met je creditcard. Zo blijft wat je zoekt tussen jou en Google en kunnen er geen ongewenste personen gegevens van je kapen terwijl je aan het surfen bent op de Google website.

Sleutelwoorden doorverkopen

Dat Google de gewone surfer wil beschermen is niet helemaal waar. Google verkoopt immers jouw informatie (en jouw zoekopdrachten) voor veel geld door aan grote portaalsites en social media platformen zoals Facebook. Heb je nog niet gemerkt dat de advertenties die je te zien krijgt op Facebook verdacht toevallig gelinkt zijn aan onderwerpen waarop je voordien gezocht heb in Google? De extra beveiligingsmaatregelen zijn dus relatief en wie betaalt krijgt alsnog de informatie. Zo lijkt het.

(Not Provided)

not-provided
Tegen eind november 2013 zullen alle gebruikers van Google beveiligd zoeken. Een belangrijk gevolg van de extra beveiliging die Google nu invoert is dat het niet langer mogelijk zal zijn om in het webstatistiekenprogramma “Google Analytics” de sleutelwoorden te zien waarmee bezoekers op je website terecht komen. In plaats van een lijstje met sleutelwoorden, krijg je nu de melding (not provided). Daar moet je het mee doen.
Om hoog gerangschikt te worden in Google moet je zorgen dat je website heel goed scoort op bepaalde zoektermen (die relevant zijn voor je website), maar helaas kan je dus niet langer zien of  de zoekwoorden waarop je wilde scoren werkelijk bezoekers naar je website brengen.

Een strategie om meer Adwords te verkopen?

Veel mensen geloven dat achter deze plotse beslissing van Google een puur financieel motief zit. Om op sleutelwoorden te scoren ( en op zeker te spelen) zal je nu gebruik moeten maken van het advertentiesysteem “Google Adwords”. Dit zijn de betalende advertenties die je bij Google kan kopen in een veilingsysteem. Sleutelwoorden worden er bij opbod verkocht. Als je Adwords koopt, zal je wel statistieken kunnen zien over wie er op welk sleutelwoord (in je advertentie) heeft geklikt. Maar ook daar blijft de informatie beperkt.

Hoe moet het dan verder met de sleutelwoorden?

Als je niet meer kan zien met welke sleutelwoorden je klanten naar je site surfen, dan kan je uiteraard ook niet meer zien of je site succesvol is en goed zijn werk doet. M.a.w. je weet niet meer precies hoeveel je inspanningen om hoog gerangschikt te worden op een bepaald sleutelwoord effectief opbrengen.
Webmastertools, een ander programma van Google waarmee je je websites kan opvolgen, geeft wel nog beperkt informatie over de zoekwoorden waarop je site scoort. Dit gebeurt globaal, niet per pagina en de betrouwbaarheid van de lijstjes sleutelwoorden die door Google Webmastertools gegenereerd worden, wordt vaak in twijfel getrokken. Maar het is toch een tool waarmee we verder kunnen.

Google zegt dat het zijn zoekalgoritmes aangepast heeft zodat goeie sites automatisch hoog scoren.

Wat vindt Google een “goede site”?

1. Goede structuur, duidelijke opbouw

2. De code moet goed geschreven zijn en compatibel met alle browsers

3. De site moet leesbaar zijn op en aangepast aan zoveel mogelijk mobiele toestellen (tablets, smartphones, etc).

4. De inhoud en de teksten op de site moeten heldere en nuttige informatie bevatten.
Ze mogen niet te extreem geoptimaliseerd zijn om op bepaalde sleutelwoorden te scoren. Belangrijker is dat ze vlot lezen en duidelijke info brengen.

5. Vermijd “duplicate content”. Zorg dat alle teksten op je site uniek zijn en neem geen teksten over van andere sites. Gekopieerde teksten worden afgestraft. Ook als dezelfde teksten meermaals voorkomen binnen de website. Geef ook je afbeeldingen eigen bestandsnamen.
Beheer je meerdere domeinnamen? Zorg dan dat ze op de correcte manier doorverwijzen, zodat ook hier geen sprake is van dubbele inhoud.

Contacteer ons!

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie (SEO)?