Belgacom E-bill nachtmerrie

Belgacom stuurde enkele maanden geleden achtereenvolgens twee indentieke nogal abstracte brieven om te zeggen dat ik niet langer een papieren factuur toegestuurd zou krijgen. Dat ging nu allemaal via e-mail.

Ik las de brief diagonaal door en concludeerde: vermits ik een skynet-mailbox hebt, zal ik daar dus binnenkort bericht krijgen dat er een nieuwe factuur te betalen is.
Niets was minder waar. Geen mail, geen factuur.

Tot ik een telefoontje kreeg van een automatisch antwoordapparaat dat me wist te vertellen dat ik de laatste factuur niet betaald had en ik de incasso-procedure kon annuleren door op 1 te drukken. Ik diende dan binnen de 5 dagen te storten. Oeps.

Het was me helemaal ontgaan dat er een nieuw paswoord aangevraagd diende te worden op de vernieuwde belgacom-website. Niet alleen moest je daarvoor een recente factuur, klantnummer en oud paswoord ter beschikking hebben (het lijkt wel een ceremonie), maar blijkbaar ook een portie geluk.
Want toen ik probeerde om mijn e-bill service te activeren, kwam ik niet alleen in een procedure terecht waar foutmelding na foutmelding zich opstapelde, het hele systeem bleek ook nog bijzonder gebruiksonvriendelijk.
Het uiteindelijke resultaat van mijn poging om mijn factuur te zien te krijgen (!) was dat mijn account gelocked werd (3 keer fout paswoord). Ik kon dus niet meer in mijn eigen account, ook niet om adsl-instellingen aan te passen. En die factuur, tja, wanneer zal ik die te zien krijgen?
Ik heb een mailtje gestuurd naar support, maar heb zelfs geen bericht ontvangen dat de mail aangekomen is of in behandeling genomen is.

Wat is er precies gebeurd?

Mijn originele paswoord dat ik bij aansluiting van mijn adsl-verbinding kreeg van Belgacom bleek niet juist te zijn, dus ik vroeg om paswoord-recovery. Ik kreeg een nieuw paswoord toegezonden. Met dit nieuw paswoord slaagde ik erin in te loggen en er werd mij gevraagd om een nieuw paswoord op te geven.

max characters

Mijn nieuwe paswoord werd geweigerd omdat er 2x hetzelfde karakter in voorkwam.
Ik probeerde opnieuw. Nu kwam de foutmelding dat het oude paswoord niet correct was.

pasw rejected

Ik probeerde nogmaals tevergeefs en kreeg het bericht dat mijn account om veiligheidsredenen gelocked werd.

belgacom_acces-blocked.gif

Ik kwam ook heel gebruiksvriendelijke foutmeldingen tegen ondertussen:

belgacom foutmelding 2

belgacom foutmelding 1

Na deze onderneming zag ik het even helemaal niet meer zitten met Belgacom.