Papieren facturen

Net mijn Belgacom Bill Online service opgezegd. Met die Bill Online service ontvang je je facturen via internet, omdat dat milieuvriendelijker is (goedkoper is voor Belgacom).
Ik heb hier vroeger al eens gezaagd over het gebruiksonvriendelijke systeem met paswoorden, cryptische foutmeldingen, enzovoort. Ik ben bang dat er nog een laatste <em>rant</em> bij moet.
Vandaag kreeg ik via de post een brief dat mijn Belgacom diensten op minimumtarief gezet zouden wegens openstaande factuur. “Het bedrag vermeld in de eerste herinnering was namelijk nog niet betaald.” Welke eerste herinnering? Ik viel uit de lucht. Ik zit namelijk in het Belgacom Bill Online systeem. Ik wilde dat wel eens uitproberen.
Het Bill Online systeem bestaat eruit dat ze je af en toe een mail sturen waarin staat: “Er zit een nieuw bericht in uw Belgacom Bill Online mailbox”. Je moet dan inloggen op de Belgacom website om dat bericht te bekijken. Zo’n type mails delete ik bijna automatisch.  Er staan geen details in, geen vermelding waarover dat bericht eventueel zou gaan. Eigenlijk beschouw ik zo’n mail als spam.
Maar de mevrouw van de Belgacom klantendienst wist me te vertellen dat met dat bericht bedoeld wordt dat je je factuur moet betalen.
“Waarom zet u dan niet in uw mail dat het om een factuur gaat?” vroeg ik aan de Belgacom bediende. “Maar wij sturen u enkel een bericht als u een factuur hebt!” antwoordde de Belgacom bediende ongeduldig.

Belgacom stuur mij elke week verschillende berichten. De Skynet nieuwsbrief, mails over nieuwe producten, het aanbod telefoons van de maand, enz. En ondertussen bellen ze ook geregeld op om smile-paketten en andere superformules te verkopen. Dat is volgens mij helemaal niet milieuvriendelijk en het werkt gevoelig op mijn spamzenuwen (of op mijn gevoelige spamzenuwen).

Ik voel het zelf zo aan: hoe meer onnodige reclamemails ik krijg van een bedrijf, hoe minder geneigd ik ben om nog in te gaan op hun verzoeken om in te loggen op websites met e-services. En afgelopen maand was de maat vol. Misschien moet ik mijn persoonlijke spamfilter toch eens wat bijstellen.