Internet evoluties in 2010

Zoals elk jaar, raasde het digitale tijdperk ook in 2010 met een sneltreinvaart voort. Er zijn te veel nieuwe gebeurtenissen, gadgets en evoluties om hier even snel op te noemen.
Maar dit zijn enkele trends die in 2010 indruk maakten op mij:

De manier waarop mensen gebruik maken van het internet is veranderd.

Je hoeft niet meer voor je computer te gaan zitten en je browser te openen om toegang te hebben tot het internet.
Veel mensen surfen tegenwoordig via hun gsm, iphone, tablet pc of ipad. Terwijl ze het internet raadplegen bewegen ze zich voort. Informatie kan aangeboden worden op basis van de locatie waar iemand zich bevindt.

Een website was 3 jaar geleden nog alles wat je nodig had om aanwezig te zijn op het internet. Vandaag moet je niet alleen rekening houden met de mobiele toestellen die je website bezoeken, je moet ook zorgen dat je mee praat op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken.

Meer hierover in dit artikel: The Web Is Dead. Long Live the Internet, Chris Anderson and Michael Wolff , Wired September 2010

Het einde van de nicknames en persona’s

Op sociale netwerken worden je persoonsgegevens opgevraagd. Google vraagt je je account te bevestigen via de post of op je gsm. Op Facebook kan je enkel functioneren als je een bestaande persoon bent.
Als je via je smartphone op internet surft, wordt vaak je locatie opgevraagd.
Als het gaat om privacy, kan je steeds weigeren om persoonlijke informatie door te geven, maar dan kan je aan de meeste spelletjes, netwerken en acties niet deelnemen; Vaak blijkt ook dat gegevens toch worden doorgegeven, ondanks het verzet van de klant. Facebook en Apple hebben een dubbelzinnige relatie met de privacy wetgeving.
Kortom: nicknames en nepidentiteiten worden sterk geweerd. De “echte” persoonlijke informatie die je prijsgeeft wordt verkocht.

Nieuwe marketingvormen: Groupon

Groupon is een communitywebsite waar je je vrijblijvend kan registeren. Elke dag wordt er een aanbieding gelanceerd in jouw regio (stad). Via Groupon kan je dan, op voorwaarde dat er genoeg mensen intekenen op de actie, van een flinke korting genieten. Groupon is een enorm succes in America.
Er zal in 2011 veel meer geëxperimenteerd worden met lokale aanbiedingen en acties via mobiele applicaties (Foursquare, Gowalla en Facebook Places)

De kracht van open data

Wikileaks, het getouwtrek rond iRail (NMBS wil de uurroosters van de treinen niet openbaar ter beschiking stellen voor gebruik door derden. Artikel in De Tijd)
Tim Berners Lee legt uit wat het potentiëel is van “open data” (overheidsdata openbaar maken zodat iedereen er toegang tot heeft).

HTML5 en CSS3

Onder de motorkap van de website verandert er heel wat: Html5 is een zwaar vernieuwde versie van de taal waarin websites weergegeven worden in je browser, die veel meer interactie mogelijk maakt. Je kan er ook specifiek voor mobiele toestellen mee ontwikkelen.

De Toekomst

Voor 2011 kijk ik uit naar de mogelijkheden van de Playstation Move, naar meer spectaculaire content op maat van de iPad en naar hoe het met Julian Assange zal aflopen.