Webcontent: 10 tips voor een goeie website

Hoe stem je je teksten af op het medium internet? Je website vergt immers een hele andere stijl van schrijven. We geven tips en vertellen wat je wel en niet mag doen.

webcontent - schrijven voor het web Content Management Systeem

1. Stap af van het knippen en plakken van bestaande teksten

Het internet is een medium apart, dat een ander aanpak vereist. Het verschilt sterk van krantenartikels, brochures, Powerpoint presentaties, nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen die bedrijven gebruiken.
Het knippen en plakken van bestaande teksten is verleidelijk, maar je moet echt de moeite doen om je teksten af te stemmen op het medium web: korte blokjes tekst met veel titeltjes, opsommingen en gevatte afbeeldingen die de lezer blijven vasthouden. Ellenlange teksten zonder tussentitels worden niet gelezen op internet.

2. Zorg voor links in je tekst

Internet is een geheel van pagina’s die onderling naar elkaar linken. Linken is dé essentie van het internet. Zorg dus ook dat je veel hyperlinks in je teksten zet.

Het linken naar andere pagina’s in je site bevordert trouwens je positie in de zoekmachines.

3. Gebruik sleutelwoorden

Definieer voor je bedrijf en je website vooraf een aantal sleutelwoorden die samenvatten wat je doet en hou de woorden in je achterhoofd bij het schrijven van teksten.

Je kan deze set sleutelwoorden ook gebruiken om aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) te doen. In dat geval overleg je best even met je websitebouwer. Die kan een analyse maken van woorden waarop je goed moet scoren in de zoekmachines. Daarbij wordt gekeken naar de populariteit van bepaalde woorden.

4. Maak afspraken over het taalgebruik dat je hanteert

Zal je de lezer aanspreken met je of u? Zorg dat je doorheen de hele website consequent dezelfde aanspreekvorm gebruikt.
Zijn er afkortingen in gebruik binnen het bedrijf? Hoe zal je die vertalen naar de buitenwereld?  Beslis samen hoe je woorden zoals “online” (of “on line”) zal schrijven. Check je teksten na op taalfouten. In WordPress helpt  de spellingscorrector je al een heel eind op weg.

5. Eenvoud siert

Zorg dat je websitebouwer je alle tools aanreikt om je teksten mooi te lay-outen: paragrafen, blockquotes, titels en tussentitels, enz. en houd je aan de huisstijl van de site. Eigen inbreng van hoofdletters, kleurtjes en lettergrootte zorgt meestal niet voor meer lezers, maar doet afbreuk aan de grafische eenheid van je website.

6. Kort en krachtig

Schrappen en nog eens schrappen! Na het schrijven van een tekst laat je die best even liggen om hem na de koffiepauze eens met andere ogen te bekijken. We gebruiken vaak te veel woorden, terwijl kort veel krachtiger is.
Op het web moet je niet rond de pot draaien: elke zin moet essentieel zijn. Ook een intro moet nuttige informatie brengen, anders is hij overbodig.
De belangrijkste informatie komt eerst, je hoeft niets te bewaren voor de conclusie. Maak je geen illusies: de meeste lezers haken af voor het einde van een tekst.  Geef hen dus van bij het begin zo veel mogelijk informatie mee.

Bekijk je tekst als een omgekeerde piramide: zorg dat je in het begin zo veel mogelijk content kan overbrengen.

7. Updaten

Zorg voor regelmatige updates. Vervang verouderde informatie en voeg nieuwe dingen toe. Een site die niet up-to-date is, verliest veel van zijn waarde voor je bezoekers.

8. Denk aan je doelpubliek

Hou altijd je doelpubliek in je achterhoofd en vul je website met informatie die voor hen nuttig is. Wat willen zij weten? Hoe willen zij aangesproken worden? Op welke manier consulteren ze je website?

Denk ook aan je doelpubliek als gehaaste, vermoeide en sceptische lezers, die je moet overtuigen in enkele woorden.

9. Zorg dat je teksten “scanbaar” zijn

Omdat lezen op een computerscherm vermoeiend is, lezen de meeste mensen de teksten snel diagonaal door. Ze scannen een pagina snel om te zien of hij de moeite is om te lezen. Zorg dat je tekst zo opgebouwd is (blokjes, strategische plaatsing van sleutelwoorden en link), dat hij goed scanbaar is.

10. Originaliteit scoort

Deze laatste tip is bijna vanzelfsprekend: probeer origineel en verfrissend uit de hoek te komen en gebruik humor waar het kan. Zo kan je mensen boeien.